Zeg Google Analytics gedag, start vandaag nog met Matomo

Waarom en hoe je nu actie moet ondernemen om data van klanten beter te kunnen beschermen.

Zelfs Mark Zuckerburg en zijn geliefde Facebook konden de dans al niet ontspringen. Nu moet ook Google eraan gaan geloven: een heus privacy schandaal. Google Analytics opereert volgens meerdere Europese landen namelijk niet volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en is daarom illegaal. Het bedrijf deelt persoonlijke gegevens verkregen via GA met bedrijven buiten de EU. 

Alhoewel de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens nog geen standpunt heeft genomen in de kwestie, moeten GA -gebruikers zich niet veilig wanen in ons kikkerlandje. Want de kans is groot dat Nederland spoedig volgt met een soortgelijke conclusie. Oostenrijk, Noorwegen en Frankrijk gingen ons al voor. 
Maar, waar moet een Nederlandse organisatie nu dan wél zijn heil zoeken? Nu dat het gebruik van het platform binnenkort niet meer toegestaan is.  

Persoonsgegevens, boeien? 
Persoonlijke gegevens van consumenten horen tot een van de meest gezochtste data ter wereld. Op basis van het eerdere gedrag van consumenten kun je namelijk hun toekomstig (koop)gedrag voorspellen. Oftewel, money making business

Om de burger en zijn gegevens enigszins in de digitale wereld te beschermen tegen de Tech-giganten die hier hun voordeel mee willen doen, is er de AVG wet. Naast het beschermen van de gegevens van burgers, moet de wet ook de macht van Big Tech als Amazon, Facebook en Apple beperken. Persoonlijke gegevens die onder deze wet beschermd worden zijn e-mailadressen, ras, sekse, telefoonnummers en bijvoorbeeld IP-adressen. 

Wanneer Google Analytics officieel als illegaal bestempeld wordt in Nederland heeft dit gevolgen voor Nederlandse websites die er gebruik van maken. Het simpelweg negeren is geen optie, dit kan in andere EU-landen al resulteren in een hoge boete. Of nog erger, reputatieschade. Je beschermt websitebezoekers immers niet tegen de data-uitwisseling met derden die buiten de EU gevestigd zijn. 

Toekomstbestendige oplossing
Kortom, je hebt dus een alternatieve tool nodig waarbij er niets met de data van de consumenten gebeurt zonder hun toestemming. En nóg belangrijker, een tool waarbij de data die wordt verzameld van jou blijft. Bij het gebruik van Google Analytics blijft de data het bezit van Google.  

Op basis van de hierboven gestelde eisen kom je al gauw uit bij Matomo. Een hoogwaardige open-source website analyse tool die je inzicht geeft in al je online omgevingen. De tool voldoet volledig aan de Nederlandse wetgeving en zorgt er ook voor dat dit zo blijft in de toekomst.

Je hoeft Matomo overigens niet los van je websitedomein aan te schaffen wanneer je gebruikt maakt van CooCoo, het Digital Xperience Platform van Prisma waarmee je unieke klantervaringen kunt bieden. Het is namelijk de drijvende kracht achter het realtime dashboard van CooCoo site. Je ontvangt daardoor direct de toekomstbestendige analyse tool. 
Creëer met het product gemakkelijk een gebruiksvriendelijke website en monitor live het succes van je content. Start nu met het gebruik van CooCoo’s realtime dashboard en bouw aan een op vertrouwen gebaseerde relatie met je klanten. 

Prisma is de Matomo partner in Nederland en gespecialiseerd in het implementeren van het Matomo platform voor ieder type website of webapplicatie en biedt vergaande specialistische kennis voor het onderhouden en optimaliseren van al jullie webactiviteiten. 

Meer weten over Matomo en onze realtime dashboard feature?

Ontdek het hier